måndag 18 juni 2012

Hallonmuffins



Bakade hallonmuffins igår som blev riktigt goda, om än en aning "well done". Receptet är ursprungligen en slags långpannekaka men jag gjorde muffins av det istället och det gick lika bra det.

Testade för första gången de muffinsformar jag köpte från KlaraForm och jag måste säga att de var toppenbra! De bästa jag använt faktiskt. Vanligtvis brukar formarna se lite trista utefter att de passerat ugnen, särskilt om smeten innehåller en del fett (som i detta fall). Då brukar formarna bli nästan genomskinliga för att fettet "slagit igenom" formen. Med de här formarna blev det inte så. Se bilder ovan.

Hallonmuffins med kardemumma
ca 20 st

150 g smör
3/4 dl mjölk
3 ägg
3 dl socker
2 tsk vaniljsocker
4 dl vetemjöl

4 dl frysta hallon
2 tsk potatismjöl

Gör så här
1. Sätt ugnen på 175 grader
2. Smält smöret och dra kastrullen från värmen. Tillsätt mjölken.
3. Vispa ägg och socker vitt och poröst
4. Sikta ner de torra ingredienserna och tillsätt mjölk/smör blandningen
5. Vispa smeten slät
6. Blanda de frysta hallonen med potatismjölet och blanda ner i smeten
7. Fyll muffinsformarna till 2/3 med smet och grädda i mitten av ugnen i ca 20-25 min

Camilla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tar dig tid att lämna ett litet avtryck här på bloggen i form av en kommentar. Det uppskattar jag!

/Camilla