onsdag 13 juni 2012

En vanlig dag på "jobbet"

Jag får ofta frågan om det inte är "jobbigt" att ha tvillingar. Jag tycker jobbigt låter så negativt för trots allt så är det ju mina högt älskade och efterlängtade barn vi pratar om och att det skulle vara jobbigt att ta hand om, uppfostra och älska dem känns konstigt. Istället brukar jag säga att det är "intensivt" med två små barn samtidigt. Nu kanske du tycker att man faktiskt får säga att det är jobbigt och visst, det får man, men jag väljer att oftast inte göra det.

Det jag däremot kan tycka är jobbigt är omgivningens brist på förståelse för hur det är att ha tvillingar och hur man som förälder väljer att prioritera tiden, framför allt på helgerna då vi är två vuxna hemma. Det är absolut inte min mening att klandra någon eftersom jag förstår att det grundar sig på ren och skär okunskap. Så häng med nedan så ska du få se hur en typisk "arbetsdag" kan se ut en vanlig vardag med två st 9-månaders bebisar.

Orkar du inte läsa nedan så kan jag sammanfatta det som så att det går i ett, mest hela tiden... Men det gör det ju med små barn och än mer med två än med ett. 

06:20 Väckning! Pappa J och morgonpigge O väcker mig och Filip. Jag byter på Filip och vi går ner för att äta frukost.
06:40 J ger O välling och jag göe gröt till F (som inte vill ha välling)
06:50 Jag ger F gröt medans O tittar på och leker. J åker till jobbet.
07:10 Förbereder och äter min egen frukost, plockar undan efter grötmatning
07:45 Går upp med båda pojkarna och byter blöja och borstar tänderna på dem
08:00 Lägger pojkarna som får sova en förmiddasglur
08:10 Skyndar mig in i duschen...
08:40 Färdigduschad o klar. Går en våning ner och sätter på datorn. Kollar lite bloggar och bloggar ev. själv. Passar på att göra lite saker på "Att göra listan" innan pojkarna vaknar.
09:30 Pojkarna vaknar. Tvättar och klär på dem.
10:00 Ger pojkarna mellis och sedan leker vi en stund
11:15 Lunchdags för pojkarna
12:00 Lunchen färdigäten, går upp med killarna och byter blöja
12:10 Lägger pojkarna så de får sova middag
12:15 Städar ihop efter pojkarnas lunch
12:25 Äter själv lunch
13:00 Har lite egen tid till dess att pojkarna vaknar
13:30-14:00 Pojkarna vaknar och vi gosar, myser och leker
14:30 Mellisdags igen
15:15 Vi går ut och tar en promenad
16:30 Middagsdags
17:00 J kommer hem. Plockar och städar ihop efter pojkarnas middag. J och jag försöker stämma av dagen och J busar med pojkarna.
18:00 Dags för kvällstvätt och pyjamas på. J och jag tar ett varsitt barn.
18:30 Sista målet för dagen för pojkarna. F äter gröt och O välling, J och jag tar varsitt barn.
19:00 Blöjbyte, tandborstning och nattning
19:10 Diska och plocka undan efter sista matningen
19:20 ÄNTLIGEN är det J:s och min tur att äta
20:00 J o jag är färdigätna och nu börjar vår egna tid
21:30 Natti, natti!


Mina älskade "arbetskompisar"


Camilla

1 kommentar:

  1. Ja det är en hel del, jag gjorde en liknande lista í en bok när mina barn var små. Min pappa trodde inte det var nåt jobb med barn, så jag skrev ner min dag och visade honom. Men jag tror inte han förstod, man måste uppleva det hela. Det är mycket jobb med barn, hem och allt annat, men det är ju livet, vad skulle livet vara utan våra barn? Sen kan jag tycka nu när man har vuxna barn, att vad skönt jag har gjort det där. Men är man uppe i allt så går det av bara farten. Nu är det skönt med egen tid nästan jämt. Fast det är full fart ändå fast man inte har små barn. Men vi har ju Leah som vi kan låna ibland, och det är ju himla mysigt.
    Tack för fina tipsen om sommarsemester, blev lite sugen på att åka neröver. Kanske vi ses nån dag? Ha det så bra så länge. Kram Mimmi

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att lämna ett litet avtryck här på bloggen i form av en kommentar. Det uppskattar jag!

/Camilla