tisdag 15 maj 2012

Ljusdockor

Ljusdockor av Birgitta Hedlund

För ca 15-20 år sedan var de sk "ljusdockorna" jättepopulära, åtminstone här i Dalarna. Duktiga Borlängekonstnärinnan Birgitta Hedlund gjorde originalet som senare kom att kopieras av många andra. Minns att det var jättelång väntetid på dockorna och när det började närma sig målning fick man åka till ateljén och bestämma hur dockorna skulle se ut. Det fanns en stor pärm med olika utseenden att välja på. Det var så roligt att få välja och vraka bland alla fina motiv. Blir lite full i skratt när jag ser vilket motiv jag valt, det marina. Gillade tydligen det redan då.

Det tog mer än fem år innan jag fick mina dockor och jag minns att jag var så glad åt dem. Hade dem framme i lägenheten men sedan vi flyttat till huset har de legat väl nerpackade. För några veckor sedan kom jag på att jag hade dem och tänkte att de skulle passa fint i barnens rum. Igår gjorde jag slag i saken och tog fram dem och nu står de i pojkarnas rum.

Visst är dom fina? Birgitta är verkligen jätteduktig och fortfarande verksam. Du hittar hennes hemsida här.

 

Ha en fortsatt fin dag.

Camilla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tar dig tid att lämna ett litet avtryck här på bloggen i form av en kommentar. Det uppskattar jag!

/Camilla