onsdag 16 maj 2012

Barnböcker av Elsa Beskow


När jag var liten fick mina föräldrar en trave Elsa Beskow böcker av en vänlig man som arbetade på ett förlag. Jag älskar dessa böcker och Elsa (1874-1953) var verkligen en fantastisk barnbokskonstnär och sagoberättare. Bland hennes verk finns en lång rad av klassiska sagor som "Sagan om den lilla lilla gumman" och "Tant Grön, Tant Brun och Tant Gredelin". Genombrottet kom 1901 med boken "Puttes äventyr i blåbärsskogen". Totalt gav hon ut ett fyrtiotal egna böcker med text och bild, fram till "Röda bussen och gröna bilen" som utkom 1952, året före sin död.


Mina böcker står i bokhyllan och väntar på att pojkarna ska bli lite större. Fram till dess dekorerar jag gärna med dem. Ovan en bild ifrån pojkarnas rum. "Olles skidfärd" har blivit utbytt mot "Farbror Blås nya båt". (Nu är väl vintern ändå slut, eller??? Det känns mer som höst än vår ute).

Nedan några vackra bilder ur "Farbror Blås nya båt".



Önskar dig en bra fortsättning på dagen. Här blir det promenad på eftermiddagen, om vädret tillåter är väl bäst att tillägga. Annars kanske vi får vada i vatten som på bilden här ovan ;-)

Camilla

1 kommentar:

  1. Vad mysigt med sådana barnböcker, man känner av barndommen och när barnen var små. Jag älskar sådana författare som Elsa Beskow, Astrid Lindgren.
    Ha en underbar helg med dina söta grabbar, då menar jag även Jonas. Kramar Mimmi

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att lämna ett litet avtryck här på bloggen i form av en kommentar. Det uppskattar jag!

/Camilla