måndag 7 februari 2011

Soppa till kvällsmat

Bild lånad från ICA:s hemsida

Bloggvännen och grannen M tipsar på sin blogg om en god köttfärssoppa. Testlagade denna igår kväll och den var så otroligt god! Väldigt matig soppa som med hembakt bröd till blir en given succé till vardags som till fest. Gillar du soppa bara måste du testa detta recept! Här kommer det:

Mustig köttfärssoppa

400 g köttfärs
2 gula lökar
3 paprikor - röd, gul, grön
4 potatisar
2 morötter
2 köttbuljongtärningar
7 dl vatten
1 burk krossade tomater
1 tsk salt
1 tsk soja
2 krm cayennepeppar
2-3 tsk timjan (detta lade jag till och det blev jättegott!)
1 pressad vitlöksklyfta (eller fler efter tycke och smak)

Hacka lök, paprika, potatis och morötter i tärningar. Frös lök och paprika i en stekgryta med smör. Tillsätt potatis, morotstärningar, krossade tomater, buljongtärningar och vatten. Koka under lock i 15 min. Bryn under tiden färsen i en stekpanna. Lägg den sedan i grytan och tillsätt övriga kryddor och vitlök. Låt sedan småkoka i ca 30 min. Gör gärna soppan tidigre så att den får stå och dra sig. Servera med créme fraiche och bröd.

Y Camilla

1 kommentar:

  1. Roligt att du/ni gillade soppan. Den är såå god. Soppor är gott tycker jag, det är många som tycker att soppa inte är någon mat, med det tycker jag! Ha så bra så syns vi på lördag! Mimmi

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att lämna ett litet avtryck här på bloggen i form av en kommentar. Det uppskattar jag!

/Camilla