söndag 27 februari 2011

Gott av lax

Bild lånad från Arlas hemsida

Vi försöker äta mer fisk och på sistone har vi testat en del nya fiskrätter, vissa riktiga bottennapp och andra riktigt, riktigt goda! Som idag t ex åt vi en god och enkel rätt från Arlas hemsida; Asiatisk lax, som jag verkligen kan rekommendera.


Asiatisk lax
4 port
4 bitar ben-och skinnfri lax, ca 500 g
1 tsk salt
1 tsk malen ingefära
1 tsk farinsocker
1 msk pressad lime (jag pressade en hel lime och fördelade detta över 4 filéer)
1-2 vitlöksklyftor
2 dl vispgrädde (jag tog ca 3,5 dl matlagningsgrädde)
(ca 1 dl chilisås - detta la jag till då jag ville ha lite färg på såsen)

Sätt ugnen på 225 grader. Lägg fisken i en smord ungssäker form. Krydda med salt, ingefära, limesaft, farinsocker och finhackad vitlök. Häll över grädden (ev. blandad med chilisås om så önskas). Stek i mitten av ugnen ca 20 min. Servera med lättstekta grönsaker och kokt ris.


Smaklig måltid!
Y Camilla

1 kommentar:

  1. Det receptet måste jag testa. Tack Camilla. Gott med lax i alla former. Ha det gott! Kram Mimmi

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att lämna ett litet avtryck här på bloggen i form av en kommentar. Det uppskattar jag!

/Camilla