måndag 20 augusti 2012

Baka liten kaka...

Kanelkakor


Här pågår bakning inför det stundande ettårskalaset. Gillar du småkakor? Då tycker jag att du ska testa detta recept. Busenkelt och hur gott som helst, om man gillar kanel är väl bäst att tillägga. Receptet har jag fått av min mamma som är en fena på att baka och allra bäst på just småkakor, om jag får tycka (och det får jag ju!). Förutom att kakorna hon gör blir grymt goda så ser de även bra ut, så bra att det är svårt att ibland tro att de är "handgjorda". Hon får samma storlek samt jämn och fin form på dem, något som jag inte lyckats med så där värst bra. Tror jag har för bråttom. Undan ska det gå så att man kan ta itu med nästa sak på listan! Närå, inte riktigt men nå't åt det hållet i alla fall.

Kanelkakor
§         200 g smör
§         1 dl socker
§         1 dl potatismjöl
§         0,5 tsk bakpulver
§         1 tsk kanel
§         3 ¾ dl vetemjöl


Garnera med
§         ½ dl socker
§         2 tsk kanel

Gör så här:
1.     Sätt ugnen på 175 C.
2.     Blanda ihop alla ingredienser snabbt till en deg.
3.     Dela den i 6 bitar och rulla ut varje bit till fingertjocka längder. Skär små kakor om 2-3 cm och garnera med ett "gaffeltryck".
4.     Blanda socker och kanel och rulla kakorna häri.
5.     Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Grädda i 10-15 min och låt kallna.

Hoppas det smakar!
Camilla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tar dig tid att lämna ett litet avtryck här på bloggen i form av en kommentar. Det uppskattar jag!

/Camilla