torsdag 2 december 2010

En GOD jul


Häromkvällen bakades det lussebullar här hemma. Jag använder ett recept som jag hittade för många år sedan och som blivit en favorit. Det blir så himla GODA lussebullar. Receptet har t o m min mamma fått "ärva" av mig... Förutom den traditionsenliga saffran, ingår även kardemumma som smaksättare i degen. Jag älskar kardemumma, kan helt enkelt inte få nog. Håll i dig, här kommer det bästa receptet på lussebullar alla kategorier, jag lovar!

Saffranskusar med kesella
ca 35 st

Y 50 g jäst
Y 100 g smör
Y 5 dl mjölk
Y 250 g Kesella mager kvarg
Y 2 påsar saffran (1 g)
Y 1½ dl socker
Y 1 tsk stött kardemumma
Y ½ tsk salt
Y ca 17 dl vetemjöl
Y 1 ägg till pensling
Y russin till garnering

Smula jästen i en degbunke. Smält smöret i kastrull. Tillsätt mjölken, den stötta kardemumman och saffran och värm till 37 C. Häll degspadet över jästen och rör om så att jästen löser sig. Tillsätt Kesella, socker, salt och det mesta av mjölet. Arbeta degen tills den blir blank och smidig och släpper från bunkens kanter. Tillsätt ev. mera mjöl. Låt jäsa övertäckt ca 40 min. Arbeta ihop degen på mjölat bakbord och baka ut den till ca 35 st saffranskusar. Lägg dem på smorda plåtar. Garnera med russin. Låt jäsa övertäckta ca 40 min. Pensla med uppvispat ägg. Grädda mitt i ugnen ca 5-8 min i 225 C.

Ät och njut!

Y Camilla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tar dig tid att lämna ett litet avtryck här på bloggen i form av en kommentar. Det uppskattar jag!

/Camilla