söndag 13 juni 2010

Marmelad

Jordgubbs- och rabarbermarmelad. Fransk marmeladburk från Julias vita drömmar.


Idag har jag gjort marmelad på två av mina favoritfrukter så här års, nämligen rabarber och jordgubbar. Rabarber har vi i trädgården men jordgubbarna kom inte ens från Sverige, lite tidigt för det. Smaksatte marmeladen med vaniljstång och lite kardemumma, en för övrigt jättegod smakkombination. Om du också vill testa att göra denna enkla med goda marmelad kommer receptet här:

Skär ca 500 g rabarber i bitar och 500 g jordgubbar i skivor. Blanda frukten med en skrapet från en vanlijstång (eller 2 tsk vaniljsocker) och 500 g syltsocker i en kastrull. Värm långsamt och koka sedan kraftigt i 5 min. Ta kastrullen från värmen och låt sylten svalna i 15 minuter under lock. Häll upp på varma rengjorda burkar. Förslut och förvara svalt. Smaken kan varieras genom att tillsätta någon matsked saffranshonung eller någon tesked kardemumma i sylten.
Y Camilla

1 kommentar:

  1. Det ser smaskigt ut, mmmm va gott. Pyssliga Camilla. Nu blir det grannfest vad roligt, tur det var min lediga helg. Det är ju det stora bröllopet den dagen. Vi får hoppas på finväder. Kul att läsa din fina blogg. Ha så bra så länge..

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att lämna ett litet avtryck här på bloggen i form av en kommentar. Det uppskattar jag!

/Camilla