måndag 30 januari 2012

Enkla men goda chokladrutor





För några helger sedan hälsade vi på goda vänner i grannstaden. Det bjöds på gott fika och bl a chokladrutor med hasselnötter ovanpå. Så himla goda och enkla att göra att jag bara måste dela med mig av receptet som för övigt också går att hitta på baksidan av påsen med hasselnötter från ICA.

Chokladrutor (ca 30 bitar)

0,75 dl hasselnötskärnor

100 g margarin eller smör

1½ dl socker

1 ägg

1½ dl vetemjöl

½ tsk bakpulver

1 tsk vanillinsocker

½ dl kakao


Sätt ugnen på 200 grader. Hacka hasselnötskärnorna. Rör det rumsvarma matfettet och socker poröst med elvisp. Tillsätt ägget. Blanda samman vetemjöl, bakpulver, vanillinsocker och kakao. Rör ner blandningen i margarin-, socker- och äggsmeten och blanda väl. Bred ut smeten till en kaka, 25x30 cm, på en plåt klädd med bakplåtspapper. Strö över de hackade nötterna. Grädda mitt i ugnen 10-12 min. Skär kakan i rutor, ca 5x5 cm,innan den kallnat.


Tips! Smeten blir ganska fast i konsistensen och kan därför vara lite svår att breda ut. Jag körde den färdiga smeten i mikron en kort, kort stund för att få den lite mjukare. Då gick det lättare att breda ut den på plåten.


Trevlig måndagkväll!


Y Camilla

1 kommentar:

  1. Mumsigt, har smakat dom förrut, såå goda. Hoppas ni alla mår bra. Gick förbi er nyss. Ha så bra. Kram Mimmi

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att lämna ett litet avtryck här på bloggen i form av en kommentar. Det uppskattar jag!

/Camilla